Was für ein ausgezeignete WoChE !!! - Reisverslag uit Davos, Zwitserland van Harry Oosterman - WaarBenJij.nu Was für ein ausgezeignete WoChE !!! - Reisverslag uit Davos, Zwitserland van Harry Oosterman - WaarBenJij.nu

Was für ein ausgezeignete WoChE !!!

Door: Harry

Blijf op de hoogte en volg Harry

07 Oktober 2009 | Zwitserland, Davos

De titel zegt ’t al, wat een fantastische week….. ongelofeloos :-) Ik zal maar beginnen bij het begin en dan maar es zien wanneer het allemaal wat netjes gemeld kan worden.

Goed beginnen bij het begin dus. Nadat ik samen met de fysio vorige week dus had geconstateerd dat ik weer “op niveau” was lijkt het wel of de ene na het andere fantastiche wandeling op het programma staat (nou ja programma…….. daarover straks meer) De maandag sla ik voor het gemak maar even over want die was inhet geheel niet spannend. Op dinsdag stond er een wandeling van Davos Laret (voor de bezoekers; vanaf landhaus Laret) naar Klosters op het programma. Kort gezegd van dorp A naar dorp B wandelen. De wandeling loopt voor een gedeelte langs de weg die van Klosters naar Davos gaat en buigt na een paar kilometer af naar de schlucht die (een schlucht moet je zien als een nauwe, steilwandige doorgang uitgesleten door een waterstroom in gesteente) hoe kant het ook anders, tussen Davos en Klosters loopt. Het wandelen daar is schitterend. De natuur is en lijkt ongerept en je loopt over een heel smal paadje tussen de bomen en al het andere wat er groeit door. Aan het einde van h et pad liepen we zo Klosters binnen. Daar maakte ik een inschattingsfout door te denken dat we zo bij het bahnhof zouden zijn. Niet dus. Om bij het bahnhof te komen moesten we zeker nog een half uur lopen door Klosters zelf. Ook niet verkeer trouwens, Klosters is een leuk dorp en heel anders dan Davos. Eenmaal bij de bahnhof hebben we eerst maar eens de groep die vooruit was gelopen opgezocht en een mineral wasser ohne gass genuttigd :-) Al met al toch 2-3 uur gewandeld……… maar het weer zat mee en je kunt begrijpen dat het dan schitterend is om daar te wandelen.

Woensdag, net als maandag die sla ik maar over. Oehoe, de donderdag. Dat was nog eens een dag! Even bij het begin beginnen. Tijdens een behandelplanning had ik een lijstje ingeleverd met wandelingen die ik nog graag eens zou willen maken. Een van die wandelingen was de Panorama wandeling (route 65 en 48 op de kaart) op 2200 – 2300 meter. Ik wist dat dit de behandelaars hierover het nodige overleg zouden voeren alvorens hier wel of geen toestemming voor te geven. Wandelen op een dergelijke hoogte waar minder zuurstof is, is niet zomaar iets wat ik zou kunnen doen. Tijdens de wandeling van dinsdag vertelde mijn fysiotherapeute me dat iedereen groen licht had gegeven en dat de wandeling gemaakt mocht worden mits deze gedaan zou worden onder begeleiding van een fysio en er genoeg zuurstof meegenomen werd. Op woensdag hebben we afgesproken om op donderdag de wandeling te gaan doen. Oke de donderdag :lol: We om 10.00 vertrokken met de stadsbus naar bahnhof Davos Dorf. Daar hebben we de trein gepakt naar Klosters. In Klosters hebben we de kabinebahn van de Gotschna genomen. Deze bracht ons (na een overstap op het tweede deel van de kabinebahn) naar de Gotschnagrat op een hoogte van 2285 meter. Ik had bewust voor startpunt Gotschnagrat gekozen omdat de wandeling vanaf dat startpunt meer omlaag zou gaan dan omhoog. Om 12.00 waren we op het beginpunt. Vanaf de Gotschnagrat zijn we naar de Parsennhütte (op 2200 meter) gewandeld. Onderweg was een pittig stuk afdalen een dito stuk stijgen. Ik kan vertellen dat dat eigenlijk “boven de macht” wandelen was, maar ala het lukte. Bij de Parsennhütte was het tijd voor een bak koffie en even bijkomen van de geleverde inspanning. Vanaf de Parsennhütte zijn we verder gewandeld naar het Mittelstation van de Parsennbahn (2219 meter). Het laatste gedeelte met het zicht op het eindpunt was pittig. We waren ruim 4 uren onderweg en ik wist niet dat er in mijn benen zoveel spieren zaten die konden verzuren……. Gelukkig zijn we laatste gedeelte zonder al te veel problemen afgedaald en zat de wandeling erop. De hele route van begin tot einde was schitterend. De uitzichten fenomenaal. Zeker het laatste gedeelte waar je vanaf het pad Davos met de Davosersee kunt zien liggen. Meegeteld de herfstkleuren en het goeie wandel weer was het een onvergetelijke ervaring. Mijn dank gaat uit naar Krista mijn fysio die het merendeel van de wandeling de zuurstof tanks heeft gedragen. ’s avonds was het flink koelen om de doorbloeding opgang te houden en spierpijn en blessures te voorkomen. Met een meer dan tevreden gevoel over de dag heb ik geslapen als een blok 8-)

Vrijdag was een rustig aan dag. Na de inspanning van donderdag had ik opdracht gekregen om niet teveel inspannende dingen te doen. Zo gezegd zo gedaan. Wat er voor vrijdagavond op het programma stond was iets wat al lang op de planning stond. IJshockey :-D HCD – SCL Tigers stond op de rol. Aanvang match 19.45uur. Vroeg eten dus en om 18.30 met Manon, Lisa en Yvette met de bus naar de Vaillant Arena de thuis basis van de HCD. Wat je moet weten is dat de HCD vorig jaar Meister is geworden en dat ze ook dit seizoen weer aardig meedraaien. Tsja en nu ik dan in Davos “woon” is dat mijn cluppie. ’t Is heel wat anders dan voetbal maar niet minder leuk. We hadden een leuke wedstrijd uitgezocht want er werd gescoord en niet te weinig. Na het eerste “drittel” (een ijshockeywedstrijd duurt 3x20 minuten zuivere speeltijd) leidde de HCD met 8-2. Een ongekende score……… Het tweede en het derde drittel waren logischerwijs niet meer spannend maar niet minder leuk om naar te kijken. Uiteindelijk was de eind uitslag 13-4 (8-2; 3-1; 2-1). Lekker gemoedelijk sfeertje in het eisstadion, niet te druk en overal goed zicht. Voor herhaling vatbaar ;-)

Nu zullen jullie denken das een prima weekje, hehe, nou de koek is nog niet op. Zaterdag was het wederom mooi weer en ben ik samen met Manon met de trein naar Filisur gereden. Daar wat rond gekeken en de dag afgesloten met een wildmenu (het is hier wildseizoen, dwz de jagers schieten overtollig wild af) in de Montana Stube, lekker, lekker, lekker………. Hirschpfeffer met rotkraut, spätzli, glacierte marroni (kastanjes) en apfel mit preiselbeernkonfi (rodebessensaus), om je vingers bij op te eten……..

Zondags tenslotte stond er een rit naar Guarda op het programma. Guarda is een dorpje in de Engadin. De Engadin ligt aan de andere kant van de FluelaPass (2383 meter). Na een rit van ongeveer een uur waren we bij het dorpje. Guarda staat op de Zwitserse erfgoedlijst en heeft een prachtige ligging met uitzicht op de Engadin.

Ja dat was eigenlijk wel mijn week. Had minder gekund………… Oja niet onbelangrijk om te melden lijkt me, de laatste drie weken zijn ingegaan. De datum is gesteld op 26 oktober. Het einde is dus inzicht :-D

• 07 Oktober 2009 - 18:55

Geertje En Hobbe:

Ha die Harry,

Goed te lezen dat je een superweek hebt gehad. Aftellen dus naar 26 oktober. Lekker weer terug naar die Heimat Rottevalle. Onze Club kan je steun ook wel weer gebruiken ;-)) dus hoogste tijd dat je weer terug komt! Geniet nog maar lekker van de laatste weken!!

Groetnis ût Akkrum

• 08 Oktober 2009 - 09:22

Annie Holwerda:

fijn dat het nu weer goed gaat, als ik de foto's zie zou je jaloers worden op zo'n wandeling prachtig!
    dus de laatste lootjes, sukses ermee groeten van de fintsjes

• 08 Oktober 2009 - 10:22

Hendrik En Answanet:

Hoi Harry.
    Fijn om te horen dat het goed met je gaat.En nou maar uitzien naar de 26 ste Harry.Wij verheugen ons er op!Wybren is zaterdag pupil van de week,en daar heeft hij zo ontzettend veel zin in.Hopen op weer 3 punten.
    Groetjesssss

• 09 Oktober 2009 - 08:45

René T.:

Hé gozer,

Top dat het eind er aan komt. Is eigenlijk toch best wel snel gegaan.

Enne... 2 november GWO, haha

see you mate

• 09 Oktober 2009 - 13:02

Ronald:

Hallo Harry

Goed om te lezen dat het einde in zicht is.
    See you hopelijk op het gwo.

• 10 Oktober 2009 - 12:29

Feya:

Ha harry!
    Prachtige foto's weer. Wat een mooie natuur daar! Veel succes met je laatste weekjes....
    Hilsen, Feya

• 11 Oktober 2009 - 19:39

Jan Albert:

Nog een pear wyken jonge, Ik zat even te kijken of het bekend voorkwam van onze wandeltocht ri Landhaus. Maar dat was toch anders met vangrail enzo.
    Maak nog wat moois van de laatste weken, het is zo voorbij.Tsjuus

• 12 Oktober 2009 - 10:15

Jelle:

Ah Harry,
    mooi verhaaltje weer.
    Ben blij dat het zo goe dmet je gaat en dat je over drie weken al weer in De Rottefalle zuruck bent. Het goede werk nog even doorzetten.

• 12 Oktober 2009 - 12:55

Marianne:

Hé Harris,

helemaal geweldig dat het weer zo goed gaat en reken er maar op dat ik snel langskom als je weer thuis bent!!

Groeten uit Tilurg
    Marianne

• 12 Oktober 2009 - 14:33

Jaap E.:

Hey Harris!

Mooi om te horen dat je zo'n goeie week hebt gehad. Geniet er nog even van, het regent hier al een week, geen idee of het nog beter gaat worden.

Groet'n,
    Jaap E.

• 13 Oktober 2009 - 15:47

Minke:

Hey Harry.Hartstikke mooi om te lezen dat je zo'n superweek hebt gehad.Klinkt goed die mooie wandelingen zal ook wel nodig zijn om geen kilo's aan te komen als ik het menu zo lees (klinkt ook goed).Hoop dat het wat meegevallen is met de spierpijn...PS die fysiotherapeuten kunnen toch ook masseren ?Succes deze week !Groetjes Minke en co

• 13 Oktober 2009 - 18:18

Sabine En B.:

Hee Harry, ben al wel een uur aan het lezen van jou verslagen. Je hebt wel van alles meegemaakt maar we houden van goed nieuws berichten en dat is: naar huis. Wat een heerlijk vooruitzicht nu.
    Nog maar even genieten van alle mooie dingen dan
    horen wij het graag. Wij hebben een lange vakantie gehad in Frankrijk. Weken met mooi weer. Veel wandelen en zelfs veel fietsen dus beweging genoeg gehad. We zien er naar uit dat je weer thuis komt. Dan horen we graag jou belevenissen etc.
    Groeten van ons.