Sneeuw en verlenging………. - Reisverslag uit Davos, Zwitserland van Harry Oosterman - WaarBenJij.nu Sneeuw en verlenging………. - Reisverslag uit Davos, Zwitserland van Harry Oosterman - WaarBenJij.nu

Sneeuw en verlenging……….

Door: Harry

Blijf op de hoogte en volg Harry

21 Oktober 2009 | Zwitserland, Davos

En ja hoor. De meteorologen hier hadden het weer goed voorspeld. Sneeuw, en gelijk ook maar even een pak sneeuw 8-). De sneeuwgrens is gezakt naar onder de 1500 meter. Volgens de locals en het personeel veeeeel te vroeg. Tsja wat wil je, half Oktober….. De bergbahnen zijn nog niet eens dicht. De sneeuwval zorgde de eerste dag voor wat overlast. Vooral het verkeer had er last van. Auto’s die van de wegschuiven op de Wolfgang Pass omdat ze nog niet van winterbanden zijn voorzien en dat soort dingen.

Dat verdient wel even wat uitleg want waarom zouden de bergbahnen dicht gaan terwijl er sneeuw ligt. Eigenlijk is dat heel simpel. Na het zomerseizoen gaan alle bergbahnen zo rond het 3e weekend in Oktober een aantal weken dicht. Ze doen dit om alles “winterklaar” te maken. Verder is al het personeel dat de liften in de winter bedient nog niet in Davos, veel seizoenswerkers, dus nog een reden waarom de bergbahnen en liften niet gelijk open zijn na de eerste serieuze sneeuwval.

Maar goed er de meteorologen hadden het goed voorspeld en we hebben hier dus een paar dagen een sneeuwval gehad wat prompt een 15 tot 20cm sneeuw op leverde (op de toppen een veelvoud). Wel mooi om te zien zeker wanneer je de berghellingen ziet met alle bomen die helemaal wit zijn. Voor de stadsdiensten betekend het al vroeg extra drukte, sneeuwruimen en strooien op (enkele) wandelpaden.

Zaterdag was er nagenoeg niets te doen. Omdat het toch niet zulk best weer was, het sneeuwde. Maar een wandeling in het dorp gemaakt. Also, met de bus dus naar het dorp en daar bij de Sportplatz uitgestapt. Via de Vaillant Arena door het park retour. Niet te lang maar toch lang genoeg om een frisse neus te halen en eens te kijken wat de eerste sneeuw met het dorp doet.

De verwachting is trouwens dat de sneeuw in het dorp niet blijft liggen. De temperaturen zullen weer gaan stijgen naar een graad of 10 overdag en een paar graden onder 0 ’s nachts. Als je dat vergelijkt met de temperaturen die er waren, ’s nachts een graad of 10 / 12 onder nul en overdag rond het vriespunt dan is dat nogal een verschil. Dat de temperaturen gaan stijgen is ook wel praktisch voor de vele bouwvakkers en wegenbouwers die momenteel nog hard aan het werk zijn op diverse plaatsen in het dorp. Werken in de sneeuw en bevroren grond is niet echt praktisch. Als je hier rond kijkt in het dorp lijkt het wel een bouwput. Dat is ook wat de locals zeggen, er wordt ontzettend veel gesloopt en herbouwd, verbouwd en nieuw gebouwd, wegen aangepast, afwateringsystemen verbeterd, noem maar op. En alles moet eigenlijk voordat de winter er echt in klapt of dicht zijn of onder dak zodat er binnen verder gewerkt kan worden. Hotels die aan het verbouwen of uitbreiden zijn willen in de komende weken de uitbreidingen / verbouwingen afronden zodat ze meer gasten kunnen ontvangen. Je ziet allerlei belangen die uiteindelijk iets opleveren voor de portemonnee.

Wat heb ik deze week gedaan, nou niet zo heel erg veel bijzonders. Rustig aan gedaan want het gaat niet helemaal zoals gehoopt. Het lijkt er toch op dat de verkoudheid toch zijn werk weer doet. En das niet goed :-(. Het betekend een stapje terug. Niet dat, dat zo erg is. Erger is dat, stapje terug betekend dat er na overleg en goed nadenken wat te doen we besloten hebben het verblijf te verlengen. De 26e is dus niet meer de datum dat ik terug naar Nederland kom. Het was trouwens een beslissing die niet, net als de sneeuw, uit de lucht kwam vallen. Ik had er al rekening mee gehouden aangezien ik weet wat voor impact een verkoudheid op me heeft. Als ik daar dan bij optel de reis die ik voor de kiezen krijg en de aanpassingen die mijn lichaam moet doen als ik weer in Nederland ben is het verstandiger om het verblijf te verlengen. Ik had graag ander nieuws willen melden maar het is niet anders. Die laatste 3 weken zullen na al die andere ook nog wel lukken. Ik ben hier tenslotte wel voor mijn gezondheid!!

Oja, activiteiten van deze week. Geen lange wandelingen gemaakt. Kon ook niet door de sneeuwval btw. Ik had nog de hoop dat door rustig aan te doen en het programma iets aan te passen ik de 26e wel zou halen…..

• 21 Oktober 2009 - 11:20

Gerda:

Hai,

Sneeuwval! Ja, daarvoor staan voor- en nadelen beschreven. In dit geval, zou ik zeggen: 'geniet ervan, zolang het er ligt'.

Overigens vind ik het weer bijzonder wat je reactie is, wanneer je 3 week langer moet/mag blijven. Petje af hoor!

Veel succes voor de komende week. Liefs van je mattie die (heel stiekum) toch wel naar de 16e november uitkijkt.

• 21 Oktober 2009 - 16:56

Hendrik En Answanet:

Leuk zeg dat daar nu al sneeuw ligt.Maar wel jammer dat je volgende week niet terug komt.Het is net wat je zegt,gezondheid gaat voor alles.We kijken maar weer uit naar de 16e?Tot snel.
    Groeten Hendrik,Answanet,Wybren en Arjen

• 21 Oktober 2009 - 20:05

Wim H:

hoi harry, jammer van de planning, maar de mooie winterplaatjes maken veel goed. daarnaast verandert de nederlandse wereld niet zo snel, neem de tijd! wanneer het beter is gewwon nog effe daar blijven ! Maud is inmiddels begonnen aan haar reis, weer een blog om te lezen, super deze techniek om ver weg en toch dichtbij te zijn ! heel veel succes, groeten uit de houtkamp!

• 22 Oktober 2009 - 10:05

Lieuwe:

Harris,

Mooie plaatjes, super zo'n witte omgeving!!
    He jonge nog ff volhouden en zoals gezegd deze weken kom je ook wel door.

Herzliche gruce.

• 22 Oktober 2009 - 12:16

Mem En Liesbeth:

Mooie winterse plaatjes! Dat wisten we natuurlijk al.. ook een zeer mooie profielfoto heb je, je staat er goed op! groetjes van deze kant.

• 22 Oktober 2009 - 16:19

Theo:

Hoi Harris,

Mooie foto's, maar mindere goede berichten dat je er drie weken langer moet blijven. Blijf die positieve instelling houden en hou je taai.

Groetjes

• 23 Oktober 2009 - 06:41

Feya:

Ha Harry!
    Zo is het herfst en zo is het winter bij jullie! Maar je krijgt er wel mooie plaatjes van... Jammer dat je nog niet naar huis kan en knap dat je de kop ervoor houd. Hee, sterkte met alles... P.s.: je ziet er inderdaad goed uit op de profielfoto!
    Groetjes van hier, Feya

• 23 Oktober 2009 - 11:52

Marianne:

Hé Harris, nou dat is me wat....3 weken verlenging...ach ja, nu houden ze je in ieder geval nog even in de gaten en kan je niet teveel doen...want jou kennende.....

Afijn, heel veel suc6 daar en nu mis je wel Monique op het GWO...hahaha ja ja je leest het goed, Monique goes GROU

• 23 Oktober 2009 - 15:52

Martin:

Moeten we ski's opsturen? Hele andere wereld zo dan bij ons bezoek. Jammer dat het nog niet lukt om thuis te komen maar zoals je zelf al zegt is het even beter zo. Nog ff vol houden. Groeten van ons.

• 23 Oktober 2009 - 19:21

Gerrit En Babs:

Een mooi verslag met prachtige winterse foto's ondanks dat je verblijf is verlengd met 3 weken denk je gelukkig positief .Wij hopen dat het maar gauw weer de goede kant op mag gaan.
    Veel succes en de groetjes van ons allemaal.

• 24 Oktober 2009 - 10:04

Maris:

Hey Harry,

toch balen dat je nu weer langer moet blijven... Maar met positieve instelling gelukkig!

Die profielfoto komt me bekend voor, is er alleen niet een klein roze randje afgesneden? Je bewijsmateriaal werd in elk geval gewaardeerd!

Zet m op de laatste 3 weekjes! Grtz Maris

• 24 Oktober 2009 - 21:39

Rene:

He gozer,

das mooi balen dat je er langer moet zijn. aan de andere kant, beter gezond thuis dan dat je hier heen komt zoals je bent weggegaan.

hou die drie week nog ff vol...

see ya, mate

• 26 Oktober 2009 - 20:54

Teije En Siepie:

Beste Harry,
    Jammer voor je dat je nog niet naar huis mag.nog even volhouden enkom dan gezond naar Rottevalle.Helaas gaat het slecht met ons cluppie Heerenveen ,jij moet na je thuiskomst de zaak daar maar eens op scherp zetten .Weet je nog een goede spits in Zwitserland?Neem hem dan maar mee. Nog goeie weken daar ,en dantot ziens! groetjes T en S.