Clavadel, Visitors en Dürrboden-Fluelapass - Reisverslag uit Davos, Zwitserland van Harry Oosterman - WaarBenJij.nu Clavadel, Visitors en Dürrboden-Fluelapass - Reisverslag uit Davos, Zwitserland van Harry Oosterman - WaarBenJij.nu

Clavadel, Visitors en Dürrboden-Fluelapass

Door: Harry

Blijf op de hoogte en volg Harry

09 September 2009 | Zwitserland, Davos

Wat over de afgelopen week. Geen clichés dus maar beginnen. De week begon uitermate goed, het weer was prima en het humeur goed. Wat wil je nog meer? Ja oke, wat meer lucht en een vette bankrekening zouden niet verkeerd zijn maar das natuurlijk niet een, twee, drie geregeld :-)

Fysio ging op de maandag prima en das een lekker begin zoals ik al zei. De lijsten voor de wandeling van Dinsdag hingen al mooi op tijd op het bord dus kon er naar harte lust over gediscuteerd worden over welke zwaarte het beste bij wie past. Ik was al snel klaar en heb me ingeschreven voor de C1/B3 wandeling. Een wandeling van ca 1 / 1.5 uur met 75 hoogte meters van Clavadel naar de Mattastrasse voor degenen onder u met een wandelkaart, route 51). Je moet Clavadel zien als een Dorpje dat vlakbij Davos ligt op de flanken van de Jakobshorn. De Matta Strasse is een straat vlakbij de Golf platz van Davos.

De wandeling startte dus in Clavadel en ging al snel het bos in. Via een mooi smal bospad met zo nu en dan schitterende uitzichten op het dal kwamen we uit op een breder pad dat wordt gebruikt door boeren en transporteurs van hout (mooi ritje voor J-A) en goederen voor bergrestaurants. Via de bovenkant van de dalliften kwamen we uiteindelijk moe maar erg voldaan aan bij de afdaling nara de Mattastrasse. Al met al een wandeling van ongeveer 5 a 6 kilometer.

Op de woensdag was het weer tijd voor binnen programma en dat was niet zo erg, het weer nodigde niet echt uit om buitenactiviteiten te ontplooien.

Donderdag was het weer eens tijd om in het Sertigtal te wandelen. Deze keer ging de wandeling niet naar de waterval maar vanaf Sertig Dörfli “naar beneden”. “Naar beneden” was prima want ik had de wandeling van dinsdag nog best wel “in de benen” zitten en om dan omhoog te lopen, nee liever niet… Ook dit was best een goeie wandeling. Het weer echter dreigde nog even roet in het eten te gooien maar besloot op het laatste moment toch maar om mee te werken. Dit leverde weer op dat Matti zijn knal gele regenjas onverrichter zake weer uit kon trekken en daarmee niet meer herkenbaar was als baken.

Vrijdag was zo’n dag waarop alles goed en alles mis kan gaan. Eerst het programma afwerken en daarna was er bezoek! De hele week had ik daar toch stiekem wel naar uitgekeken. Rinze, Peter en Martin zouden in eerste instantie met z’n drieën langskomen. Echter op de donderdagavond werd het gezelschap nog uitgebreid met Willem! Dus vrijdagochtend eerst ff met het hotel gebeld en medegedeeld dat er meer handel onderweg was en dat de drie persoons kamer toch een vier persoons kamer moest worden, no problemo. Mooi ze waren er dus op tijd en zo rond een uur of vier zijn we het dorp ingegaan om een terras te pikken (het weer liet het weer toe) en daarna een hap te eten. Lekker gegeten (en nog nergens last van). De Ex-bar nog even bezocht en om tien uur retour kliniek met de bus. Het zijn van die avonden die ik de laatste elf weken heb gemist. Lekker slap ouwehoeren met maten, superavond! De volgende dag echter was een ander verhaal, knap beroerd,niet goed. “Euh ik zal toch geen kater hebben van gisteravond?” dat is het eerste wat ik me afvroeg. Al snel moest de conclusie zijn dat dat erg onwaarschijnlijk was want echt uit de band waren we nou ook weer niet gesprongen. Frau dokter er maar bij om een diagnose te stellen. Na wat gepuzzel bleek dat ik de enige was geweest die lamsbout (wel erg lekker trouwens) had gegeten en dat dat wel eens de oorzaak van de problemen zou kunnen zijn. Mooi klote want dat betekende extra pillaria en niet het bed uit. Zaterdag naar de sodemieter :-( Gelukkig hebben de mannen een mooie wandeling, Panoramaweg - Route 48, uitgezocht en hebben ze Peter met zijn hoogtevrees over er doorheen gesleept, klasse Peter!!

De zondag bracht enige verlichting. Eerst nog wachten op frau Dokter om te bekijken of er verbetering was. Gelukkig hielpen de tabletten en kreeg ik permissie om mee de deur uit te gaan. Na een bak koffie bij Von Sprecher zijn we naar Duurboden gereden. Nadat de honger daar gestild was zijn we terug gereden om vervolgens de Fluela pass op te rijden. Vanaf de Fluela pass is het nog een anderhalf uur naar Italie. Beide ritten waren meer dan de moeite waard. Dan is zo’n weekend weer snel voorbij en had ik eigenlijk best zin om maar mee in de auto naar Nederland te gaan. Maja, zover is het nog niet. Ik ben nog niet klaar hiero en moet nog een paar weken geduld hebben………….. Zal wel lukken lijkt me.

Ik moet Klasiena nog bedanken voor de heerlijke appeltaart die ze aan de mannen mee had gegeven, namens een ieder die er hier van geproefd heeft, DANKE SEHR :grin:

Ja dan is de week weer beschreven. Ik heb ondanks dat ik de zaterdag niet mee heb gekregen een heerlijke week gehad. Ik vond het meer dan fantastisch dat Rinze, Martin, Peter en Willem de reis naar Davos hebben gemaakt om me op te komen zoeken. GROSSE KLASSE JUNGS!!

Voor ’n spectaculair filmpje van de Fluelapass:

• 09 September 2009 - 18:26

Linda:

We hebben de verhalen van de jongens gehoord over hun uitstapje naar Zwitserland. Jammer dat je ziek was, we hebben het nog wel even over je "voedselvergiftiging" gehad, we vonden het wel een heel klein beetje verdacht.
    Maar hopelijk kun je er weer wat energie uit halen om de laatste weken daar door te komen, maar met al die mooie wandelingen die je daar doet zal dat wel lukken. Zet'm op!!

• 10 September 2009 - 07:46

Gerda:

Hallo,

Alweer een heerlijk verhaal om te lezen. Ook goed om te lezen dat mensen/vrienden je daarzo op komen zoeken. En dan is het wel heel erg jammer dat je die zaterdag in je bedsje moet blijven, maar gelukkig kon je de volgende dag weer gaan genieten.

Trouwens er zijn tegenwoordig best leuke regenpakken (trendy) te koop,haha.

Liefs Gerda

• 10 September 2009 - 11:43

Feya:

Ha Harry!
    Leuk, zeg, dat je even bezoek kreeg vanuit Rottevalle! Kan me voorstellen dat je daarvan genoten hebt...Lullig dat jij nu juist ziek werd, maar gelukkig duurde het niet al te lang.
    En dan weet je weer even wat je mist als ze weggaan. Maar kop op en veel succes nog...
    Hilsen, Feya en familie.

• 11 September 2009 - 11:48

Ronald :

Hallo Harry

Mooi dat bezoek uit het heitelan.
    Wandelen in die omgeving is geen straf lijkt mij.
    Jammer dat de lamsbout roet in het "eten" gooide.

Groeten uit Burgum

• 14 September 2009 - 20:17

Willem:

Ah Harry,

Wy ha een superwykein han yn Davos! Jammer fan de saterje mar de oare dagen wie it super. De foto's krijst wol even as 't wer yn Rottefalle bist!

Gr. Davosteam.

• 17 September 2009 - 14:47

Minke:

Hey Harry.Ben je reisverhalen aan het bijlezen ik lig een paar weken achter.Je beschrijft de gebeurtenissen humoristisch (en zo voelt het natuurlijk niet)en levendig.Super dat je weer bezoek had uit R'valle.Jammer van die zaterdag maar zo te lezen heeft dat voor de zondag geen nadelige gevolgen gehad...heel veel succes en zet em op ! Liefs Minke