Herfst - Reisverslag uit Davos, Zwitserland van Harry Oosterman - WaarBenJij.nu Herfst - Reisverslag uit Davos, Zwitserland van Harry Oosterman - WaarBenJij.nu

Herfst

Door: Harry

Blijf op de hoogte en volg Harry

15 Oktober 2009 | Zwitserland, Davos

Na vorige week lijkt het wel of er niets is wat deze kan overtreffen. Dat hoeft eigenlijk ook niet. Niet alles kan maar groter en beter. Er zijn zat andere dingen die ook zeker de moeite waard zijn.

Hoe is het de afgelopen week gegaan? Het was een wisselende week. Best wel een goeie maar ook wat dingen die niet helemaal gaan zoals ze zouden moeten gaan. Het programma was dik in orde, geen gekke dingen toegevoegd. Afspraken zoals voor me gepland gevolgd en lekker gesport. Alle metingen, saturatie en hartslag, in orde dus niets om over in te zitten. Toch voelt het niet zoals dat zou moeten, zeker. Het lijkt wel of er weer iets van verkoudheid aan zit te komen en daar zit ik zeker nu op dit moment niet op te wachten.

Oke, wat is er deze week gelopen. Nou best veel. Op Dinsdag startte de wandeling bij de kliniek. Een verre wandeling zat er niet in omdat de bus van de kliniek op Zurich Airport Kloten stond om patiënten we te brengen en en nieuwe patiënten op te halen. Dus starten voor de kliniek. Samen met de fysio en nog een mede patiënt zijn we richting Davosersee gelopen. De Davosesee moet je je voorstellen als een “meertje” waarop men zomers kan zeilen, surfen etc. Het gehele jaar door wordt het water gebruikt voor het opwekken van elektriciteit door een centrale in Klosters. ’s Winters blijft er daar een steeds dieper gat achter. De wandeling liep achter de Davosersee langs waar de een bospad hebben genomen die verder het bos in liep. In het bos liep het pad naar de ingang van de FluelaPass. Vandaar ben ik verder gelopen over de Bunda, een buurt in Davos waar je ’s winters gebruik kunt maken een van de vier dalliften in het dorp. Als eindpunt had ik de bushalte gekozen die voor de Parsenn bergbahn lag. Geluk bij een ongeluk was dat er de halfjaarlijkse markt was zodat ik ook daar nog even een rondje over kon maken. De markt ansich stelde niet zoveel voor. In Nederland zou het meer als een braderie bestempeld worden, gezellig was het echter wel :-)

De donderdag startte de wandeling bij het tal station van de Pischa bergbahn. Deze bergbahn ligt een aantal kilometers het Fluela tal in dus eerst met het busje van de kliniek er naartoe. Hop uitstappen, onder de weg door en lopen maar. De wandeling was dik in orde. Het is hier al lekker herfstig en dat maakt het er buiten alleen maar kleurrijker op. Alles is aan het verkleuren, eigenlijk moet je het zien, kleuren, kleuren en nog eens kleuren en nog steeds een prima temperatuurtje, korte broek aan 8-) Via het pad dat langs de oever van de Fluelabach (riviertje dat vanaf de FluelaPass naar de Davosersee loopt). Zeer de moeite waard om daar te kunnen en mogen wandelen. Dat waren de wandelingen van deze week.

Zaterdag was een echte herfst dag. Bewolking, regen en nog eens regen. Nix an dus maar ja dat hoort er nou wel eens bij zal ik maar zeggen. Zondags was wat anders, de bewolking was deels opgetrokken en waar er in het dorp regen was gevallen lag er boven de 2300 meter sneeuw. Niet veel maar het lag er. Zondag was de laatste dag dat de Jakobshorn bergbahnen open waren ben ik samen met Niels de berg opgegaan. Op de top was het weer het eerste half uur nog best goed, ik bedoel dat de zon er nog wel bij was. Na een half uurtje werd het toch bewolkt maar niet zo dat het uitzicht bedorven werd. Vanaf het bergstation zijn we naar het uitzichtpunt gelopen waar de webcam van de berg staat. Een magnifiek uitzicht!!!!

Een prima afsluiter van toch een leuke week die ook wel weer een beetje open eindigt. De vooruitzichten zijn dat er sneeuw zal gaan vallen, nou ja de verwachting is, men is er zeker van dat er sneeuw zal vallen, alleen de hoeveelheid is nog de vraag. Pik ik dat nog mooi even mee zal ik maar zeggen :-D

Bis nächste woche!!

• 15 Oktober 2009 - 17:56

Teije:

Hoi harry,
    Wijzijn net weer een week thuis, zijn een midweek naar Center Parcs bij Winterberg [Sauerland }geweest, zaten in een appartement. prima naar ons zin gehad met ons tweeen ,opnaar het volgende midweekje met mijn dienstmaten in nov.
    Gelukkig gaat het heel goed met jou ,enwe hopen dat je gauw weer in Rottevalleen bij de V.V.R. aanwezig zult zijn.Morgen ga ik weer even een dagje werken op de Q,Buzz. Siepie en Tije wensen jou nog mooie weken in Davos, entot gauw in Rottevalle. It giet dy goed!

• 16 Oktober 2009 - 12:43

Elzien:

He Harry

Kan jij volgend jaar niet met een groepje naar Zwitserland om als gids te fungeren? Je maakt ons tenminste nieuwsgierig naar die mooi wandelroutes. Je omschrijft het zo mooi je kan zo wandelgidsen schrijven.
    Maar ik ben blij dat je binnenkort weer naar Rottevalle mag. Ook ben ik blij dat je gezondheid weer een stap vooruit heeft gemaakt, ben je tenminste niet voor niets zolang weg geweest.
    He harry, we zien je na je thuiskomst wel weer, drinken we weer even een borrel met je in de kantine van VVR.

Groetjes van Anton en Elzien en de kids

Van Robert moet ik even doorgeven dat hij snel weer even met je op niveau wil praten in het Funplaza, ik ben eigenlijk bang dat jij nu toch omhoog moet kijken, want hij eet veel boterhammen met pindakaas.

• 18 Oktober 2009 - 21:00

Lieuwe:

It bliuwt mooi om te lezen jonguh, bliid dot it die steeds wot better gjit en bliid om dy neie wike wer te sjen, rustig oan en tot neie wike!!

Dikke tut Lieuwe en Ramona

• 20 Oktober 2009 - 10:34

Hendrik En Answanet:

Fijn dat het goed met je gaat.Zul je straks in Rottevalle ook van die mooie routes gaan lopen?Vast niet zo mooi als daar in Zwitserland.Afgelopen zaterdag heeft Rottevalle verloren van Dokkum.En het ging net zo goed.Volgende week zaterdag beter.En dan ben jij er weer.Toch nog een leuke week gewenst,en tot snel.Groetjes Hendrik,Answanet,Wybren en Arjen

• 20 Oktober 2009 - 18:31

Wilco En Martha:

Hoi Harry,
    We hebben al je verslagen met veel plezier gelezen. Ook hebben we gemerkt dat je steeds positiever bent in je verhalen. Dat vinden we heel fijn, want dat betekent dan je echt opgeknapt bent. En daar is het toch allemaal om gegaan?
    We vinden het fijn om je volgende week weer in Rottevalle te zien. En Wilco is helemaal blij, want hij mist je erg bij Heerenveen. Hij denkt dat de slechte resultaten komen doordat jij niet naast hem zit.
    We zullen zien of dat zo is, want dat moet het straks beter worden.
    Tot volgende week en groeten van ons allen.
    Wilco en Martha.

• 20 Oktober 2009 - 18:43

Minke:

Hey Harry.Hartstikke mooi dat vorige week ook weer voorspoedig verliep.Je zult nu wel een heel dubbel gevoel hebben je laatste week in Davos.Hartstikke blij dat je maandag weer thuis bent maar mischien ook een beetje weemoed ???In ieder geval heel veel succes met deze laatste loodjes.Enne hoop dat je deze week nog sneeuw ziet want die mooie warme herfstkleuren hebben we in NL ook...liefs Minke