Saaie week, - Reisverslag uit Davos, Zwitserland van Harry Oosterman - WaarBenJij.nu Saaie week, - Reisverslag uit Davos, Zwitserland van Harry Oosterman - WaarBenJij.nu

Saaie week,

Door: Harry

Blijf op de hoogte en volg Harry

19 Augustus 2009 | Zwitserland, Davos

Afgelopen week was best een saaie week. Weinig spannends gebeurt en veel nuttigs gedaan. Mag nu eindelijk mijn fysio programma volgen in de “grote” zaal. In deze zaal zijn meer mogelijkheden dan in de kleine zaal.

Reden dat ik ben begonnen in de kleine zaal is eigenlijk heel simpel. In deze zaal beginnen de (meeste) patiënten. Op deze manier krijgen de therapeuten sneller en beter een inzicht in de status van de conditie en kunnen ze sneller en adequater aanwijzingen geven en een plan maken (in samenspraak) om zo snel mogelijk progressie te kunnen boeken 8). Instelling en natuurlijk het niveau van je astma zijn de factoren die je naar de “grote” zaal helpen. Oke ik doe dus nu mijn “ding” in de grote zaal. Het is heerlijk om weer de vertrouwde apparaten om me heen te zien die ik ook in de The Sportsclub gebruik. Het programma is nu zo dat ik eigenlijk een afgemeten programma heb wat straks ook in Nederland, is de verwachting, zal kunnen volgen. Probleem is nu dat ik me zo goed voel en zoveel wil doen dat ik nu keuzes moet maken in de intensiteit van het programma. Ik zal het uitleggen.

Hoe intensiever ik train hoe sneller mijn saturatie (zuurstofgehalte in het bloed) zakt. Wanneer deze te snel zakt en een niveau bereikt van tussen de 81 – 85 (waar men normaal 95 - 99 heeft) is het slim om extra zuurstof te gaan gebruiken. Door de lage saturatie stijgt de hartslag. Dit is logisch want het hart moet sneller werken om het bloed door het lichaam te pompen zodat het lichaam het aanwezige zuurstof uit het bloed kan halen. Door een lage saturatie resulteert het trainingsniveau dus al snel in een piekbelasting. Echter wanneer ik op tijd besluit om extra zuurstof te gaan gebruiken tijdens de training hoeft het hart minder snel te werken waardoor de hartslag lager zal blijven en dus minder snel een piekbelasting bereikt. Op zich is het niet erg dat ik drie maal per week met een piekbelasting train. Het klinkt gek maar je kunt dit het hartslag en saturatie niveau vergelijken (cijfermatig beredeneerd) met topsporters.

Het is alleen zo dat ik heel snel op dat niveau zit. Zelfs “normaal” wandelen is voor mij niet zo normaal als voor de meesten. Tijdens een wandeling zit ik ook vrij snel op een piekbelasting. En daar wringt nu juist de schoen (nee door dat ze te klein zijn om in te wandelen). Mijn schema met drie maal per week zwemmen en fitness – cardio en twee maal per week wandelen. Afgaande op dit schema zou ik dus vijf maal per week inspanning leveren met een piekbelasting. En vijf maal per week is teveel van het goede. Op die manier breek ik meer af dan ik opbouw. Dit klikt waarschijnlijk gek maar toch is het zo. Het lichaam heeft tijd nodig om te herstellen. Lever ik elke dag een inspanning met een piekbelasting dan gun ik mijn lichaam dus geen tijd om voldoende te herstellen. Waar we nu dus mee bezig zijn is te kijken wat zinvol is om te doen en op welk niveau. Het is niet gemakkelijk om daar de juiste en vooral goeie keuzes in te maken en ik kan ook nog niet zeggen dat alles gaat zoals ik dat graag wil. Maar goed op zo’n korte termijn is dat ook niet gek dat dat al duidelijk is. Ik er alle vertouwen in het dat we, met de beschikbare meetapparatuur, daar een goeie oplossing voor zullen vinden zodat ik straks een optimaal trainingsschema heb. Als dat eenmaal voormekaar is kan het schema zonder al teveel moeite aangepast worden aan de progressie die er geboekt wordt (want ook daar ga ik vanuit).

Tot zover dan over de trainingsperikelen. Ik hoop dat het iets verduidelijkt hoe er hier over veel dingen wordt nagedacht en aandacht aan wordt besteed.

Wat heb ik buiten het genoemde programma van zwemmen, fitness – cardio, wandelen en de andere afspraken deze week dan nog meer gedaan. Nou eigenlijk niet zo heel erg veel. Donderdag was er een wandeling gepland in het Sertigtal. Dit is een van de zijdalen van de Jakobshorn. Dit dal is een mooi dal ware het dat het anders mooi is dan het Dischmatal waar ik de Dinsdag heb gewandeld. Het Sertigtal is wat lieflijker en minder ruig dan het Dischmatal. De wandeling was trouwens wel een pittige. Aan het einde van het dal, tot de plaats waar auto’s kunnen komen, werden we gedropt. Vandaar leidde de wandeling via vals plat omhoog naar de waterval die helemaal achter in het dal is. Zonder dat ik het door had was het een behoorlijke tippel die me best veel moeite kostte. Helemaal tot de waterval heb ik het overigens niet gehaald. Het laatste stuk was dusdanig steil dat ik, in overleg met de therapeut, heb besloten om net voor dit gedeelte te wachten op degenen die het laatste stuk al wel waren gaan wandelen. Niet leuk om zo’n beslissing te nemen maar ala wel de juiste. Mijn tijd komt nog wel!!

Zaterdag was het een dag van nix, paar boodschapjes doen in het dorp . ’s Avonds heb ik met mijn maatjes in het cafetaria een consumptie genuttigd :-) Zondags was een ander verhaal. In eerste instantie stond een trip naar Sankt Martin op het programma. Helaas kon dit niet doorgaan en gin g de trip naar Heidiland en Maienfeld. Heidiland is een soort (vrij toegankelijk) park waar Johanna Spyri haar inspiratie op heeft gedaan voor de wereldberoemde boeken over Heidi. Het park ansich was niet erg bijzonder, het dorpje Maienfeld wel. Een klein dorpje met een schitterend oud plein met daar omheen mooie gekleurde huizen. Kan ik in elk geval zeggen dat ik er ben geweest toch? Ik hoop overigens dat Heidi de volgende keer wel thuis is :-)

Wel dat was het wel zo ongeveer. Niet zo spannend en spectaculair dan vorige week maar toch weer al met al
wel weer de moeite waard.

Volgende week weer meer nieuws (of iets anders, in elk geval iets om te lezen………)

Grusse aus Davos

http://www.sertigtal.ch/
http://www.Swiss-Webcam.ch - Webcam Sertigtal (7272 Davos Sertig)
http://www.heidihaus.ch

  • 19 Augustus 2009 - 19:53

    Hendrik En Answanet:

    Hoi Harry.
    Zo,weer een week voorbij.Zo te lezen gaat het wel vooruit.Bij ons gaat ook alles weer z'n gangetje.De jongens hebben vanmiddag voor het eerst bij de F2,ja,die hebben we ook in Rottevalle,gevoetbald voor de beker.Helaas verloren met 0-15.Jammer,maar ze hebben hun best gedaan.En het was best leuk.Heel veel succes voor de komende week!
    Groeten Hendrik,Answanet,Wybren en Arjen

  • 19 Augustus 2009 - 21:25

    Willem:

    He Harry,

    Volgens mij heb die watervaltocht bij de Jakobshorn ook gedaan toen ik in Davos was. Dat is toch aan de kant van het Youthpalace? Midden in het dorp achter de Ex bar met die rode bakjes omhoog?

    Dat was inderdaad een aardig stuk klimmen (wel een mooi uitzicht). Die waterval was nog wel een eind weg inderdaad. Knap dat je daar al een stuk omhoog kan lopen.

    Succes met je programma de komende weken.

    Grt. Willem.

  • 20 Augustus 2009 - 06:21

    Feya:

    Prachtige foto's Harry! Geweldig die natuur daar. Interessant om te lezen wat ze daar nu precies voor je doen.
    Veel succes maar weer de komende week....
    Groetjes Feya

  • 20 Augustus 2009 - 14:37

    Marianne:

    Hé Harris,

    Wij zijn net terug van vakantie, dus meteen even bijlezen.

    Ik ben blij dat het een stuk beter gaat, want je had het niet breed toen ik nog bij je op visite ben geweest!

    En wat betreft die wandeling naar de waterval....je moet een uitdaging houden en dit is er 1. Heel veel suc6 en tot lees.

    Groeten uit Tilburg ook van Con.
    Marianne

  • 20 Augustus 2009 - 19:41

    Linda:

    He Harry,

    Weer een heel verhaal, interessant om te lezen wat je daar nu precies doet, ik moest het verhaal wel goed lezen om het te snappen (blond he) De foto's zijn prachtig, ik krijg spontaan zin om ook weer naar de bergen te vertrekken maar helaas het "harde leven" is weer begonnen. Sterkte met je programma en hou je taai!!

  • 24 Augustus 2009 - 09:44

    Familie Rusticus:

    Hallo Harry,

    Hoewel wij nog niet alle reisverslagen hebben gelezen willen we in elk geval reageren.Uit ervaring weten we dat het een prachtig land is. Van je ouders hebben we gehoord dat het redelijk goed gaat.
    Fijn dat zij ook je in Davos zijn geweest.
    Ze hebben ons iets verteld over de situatie met je .Wij hopen dat over enige weken, wanneer je weer thuis komt, de kuur in Davos resultaat heeft gehad. We wensen je de komende weken veel sterkte toe.

    Hartelijke groet,

    Familie Rusticus

  • 24 Augustus 2009 - 11:33

    Mariska:

    Heyhey, leuk om weer eens wat van je te lezen...Topsporter dus en dat in zo'n mooie omgeving! Ik denkt trouwens dat Heidi wel thuis was maar dat die zich verstopt had toen ze hoorde dat jij haar kant op kwam ;)
    Veel succes nog daar!

    Grtz Maris

  • 25 Augustus 2009 - 12:28

    Cornelis:

    Hi Harris,
    Door de tijd gezien ben je gelukkig een heel eind vooruit gegaan.
    Ik hoop oprecht dat deze lijn zich door blijft zetten.
    Succes met alles!
    Cornelis

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zwitserland, Davos

Harry

Actief sinds 26 Juni 2009
Verslag gelezen: 256
Totaal aantal bezoekers 47088

Voorgaande reizen:

26 Juli 2015 - 17 Oktober 2015

Davos 2015

23 Juni 2009 - 16 November 2009

Back in Davos

Landen bezocht: