Wandelen en Bundesfeier - Reisverslag uit Davos, Zwitserland van Harry Oosterman - WaarBenJij.nu Wandelen en Bundesfeier - Reisverslag uit Davos, Zwitserland van Harry Oosterman - WaarBenJij.nu

Wandelen en Bundesfeier

Door: Harry

Blijf op de hoogte en volg Harry

05 Augustus 2009 | Zwitserland, Davos

De eerste week met een VOL programma. En met vol bedoel ik dan ook echt VOL. Oehoeee ze denken zeker dat ik niet moet te krijgen ben :-)………….. Oke eens even kijken wat de moeite waard is om te vermelden.

Beginnen maar bij de dinsdag. Vorige week dinsdag was de eerste keer dat ik stond ingeroosterd voor de wandeling. Elke dinsdag en donderdag staat er een wandeling op het programma. Wanneer je op een bepaald “niveau” bent wordt je ingedeeld in een groep en kun je je inschrijven op de lijst voor de wandeling die staat aangegeven. Ik ben kennelijk fit genoeg (hehe) om ook mee te kunnen wandelen dus ik had me lekker ingeschreven voor de lichtste wandeling, je moet tenslotte wel de dingen in de juiste volgorde doen en niet direct eigenwijs de zwaarste eruit pikken. Niet dat dat wat uit zou maken. De begeleiding, fysiotherapeuten en zoco’s tikken je dan wel op de vingers en laten je de wandeling doen die bij je “past”.

Goed, de wandeling van dinsdag was er gelijk eentje die fantastisch was! We gingen naar de Alte Zuegen Strasse. Dit wandelpad werd heel vroeger gebruikt door de lokale bevolking om handel te drijven met andere dalen en voor transport van vanalles en nog wat. Met de komst van de moderne vervoermiddelen zoals de trein was dit pad daar niet meer voor nodig en is het nu een erg mooie route om te wandelen. De wandeling was dan wel niet erg lang maar wel erg indrukwekkend. Het pad is een echt oud pad met aan de zijkant een muurtje opgetrokken van natuursteen om te voorkomen dat (vroeger de reizigers en handelaren) je de afgrond in mietert. Want stijl en diep is het daar best wel……….

De rest van de week was het druk. Veel afspraken en veeeeel fysio. De fysio die ik nu volg is eigenlijk best beperkt qua oefeningen, in Nederland ging ik gewoon naar de sportschool en na wat aandringen mag ik volgende week hier in de grote sportruimte, waar meer mogelijkheden zijn, gaan sporten. Volgende week dus weer een stap vooruit.

Donderdag was er weer een wandeling. De wandeling was aan het begin van de Flüela Pass. Het was weer wat verder wandelen dan dinsdag. Qua omgeving niet te vergelijken met die van dinsdag,maar ala ik en tenslotte niet aan het wandelen om de omgeving (al is dat natuurlijk wel een prettige bijkomstigheid).

Vrijdagavond was er een open podium georganiseerd door de kindergroepen van de Nederlanders en de Duitsers. Het was een leuke avond met allerlei sketches en muziek. Erg goed vond ik het optreden van een meisje van de Nederlandse groep. Zij bracht een zelf geschreven nummer ten gehore, en hoe. Petje af!

Zaterdag was het Bundesfeier. 1 augustus is in Zwitserland een nationale feestdag waarop ze vieren dat de democratie Zwitserland middels een contract, een Bundesbrief, in 1291 is ontstaan (voor de liefhebbers: http://de.wikipedia.org/wiki/Schweizer_Bundesfeiertag ). Ik ben samen met 3 anderen het dorp ingegaan om van een goeie lunch te genieten bij Kaffee Klatsch. Ik had geen idee wat ik daar heb besteld, tsja weet maar eens wat sommige lui in een mooi handschrift op een bord kunnen schrijven. Goed ik een gerecht besteld en kon dus niets anders doen dan in spanning afwachten wat me zou worden voorgeschoteld. Nou de keuze was prima, een heerlijke salade met goed gebakken stukken vlees, gepofte aardappel met een verrukkelijke hausgemachte Yoghurtsause, om je vingers bij af te likken……… Cappuccino erbij viola!

’s Middags kon je op verscheidene plaatsen (lees gewoon langs de kant van de promenade in marktkraampjes) in het dorp vuurwerk kopen om deze feestdag af te sluiten. Wat je ook kon doen is wachten op het vuurwerk het Kurpark. Dit is een super deluxe vuurwerk, niet een paar pijltjes, nee een professioneel vuurwerk van pak ‘em beet 15 a 20 minuten.

Toen er later op de middag ook nog een lekker terras inzicht kwam waar nog een consumptie genuttigd kon worden was het helemaal dikke prima. Lekker in het zonnetje, Life’s not that bad in Davos :-)

Zondag een maandag waren k@#@#te dagen. Bewolkt en fris, beslist niet warm genoeg om op het balkontherapie te volgen……….. Maandag was het ook weer afscheid nemen van patiënten van wie de opname afgerond was. Om de drie weken is het een komen en gaan van patiënten (maandags vertrek en dinsdags komen van patiënten). Niks aan aan zulke maandagen, zeker niet als er dan mensen vertrekken met wie je het best goed kon vinden……….. maar goed ’t hoort er hierbij :-(

Wel ik ben weer uitgetikt. Meer is er hier de afgelopen week niet gebeurt.

Tot volgende week maar weer!

• 05 Augustus 2009 - 18:57

Liesbeth :

Zo nou ben ik weer es de eerste... Ik weet natuurlijk wel wat je hebt gedaan afgelopen week, maar 't blijft toch leuk om je verslagen te lezen.
    Ik hoop dat het weer daar een beetje is opgeknapt, want ja dat is al het halve werk nietwaar?
    De week is weer doormidden.. ben benieuwd wat je 't weekend gaat doen.
    Tot horens hè!

• 06 Augustus 2009 - 10:31

Bart:

Mooie verhalen & foto's Harry!
    Leuk om te lezen hoe het daar met je gaat, dat je je goed vermaakt én dat ook steeds beter gaat, want daar gaat het natuurlijk om :)

Groeten!

Bart

• 07 Augustus 2009 - 21:24

Linda:

He Harry

Ik ben begonnen hoor met het lezen van je verslagen. Alhoewel we gisteren nog gebeld hebben is het toch leuk om je verslagen rustig nog een keer te lezen. Mooi dat het zo goed gaat!! We bellen en hyven binnenkort. Hou je taai.

• 08 Augustus 2009 - 15:45

Minke:

He Harry.Zo ik ben bij met lezen van je "verslagen".Blond he dat giet net sa hurd...deze laatste week klinkt als een overactieve vakantie.Onder vakantie verstaat J.W. biertje,terras,strand,slaap en ook in die volgorde ongeveer.Ho het belangrijskte vergeten (ikke niet nee lekker eten natuurlijk) maar je bent natuurlijk met een heel andere reden in Davos.Maar naast die drukke therapie en activiteiten is het altijd mooi meegenomen dat je wat van de omgeving ziet.Fijn weekend en succes met alles.Liefs uit nijega

• 09 Augustus 2009 - 12:39

Lieuwe En Ramona:

Ah Harris,

Blijft leuk zo je belevenissen daar te lezen, ga zo door!!

• 09 Augustus 2009 - 17:41

Oom Gerke:

Harry

Tante Okje en ik hebben samen je reisverslag gelezen
    Harstikke leuk zeg!

Groetjes uit Drachten

• 10 Augustus 2009 - 07:28

Jan Albert:

He Harris jonge;
    Zo, We zijn weer terug ut Pooln. Mar efkus op Harry syn Siide sjen. Ja jer! een nij verslag! Dus we binne wer bei. Ga zo door Harris, en geniet van alle leuke kanten van deze reis, Hopelijk kunnen die de mindere de baas! Gr fan us

• 10 Augustus 2009 - 15:09

Sjoerd En Sandra:

He Harry,

We hebben je verslagen inmiddels allemaal gelezen. Het is leuk om te lezen hoe het daar met je gaat. Best wel een druk programma, maar gelukkig ook wat tijd om van de leuke dingen te genieten. En natuurlijk het aller belangrijkste, dat het steeds beter met je gaat. We hebben je site onder de favorieten geplaats en blijven je belevenissen volgen. Hou je taai. Gr fan us

• 12 Augustus 2009 - 14:08

Feya:

Ha Harry.
    Ook weer even een berichtje van mij. Mooie foto's! Leuke bijkomstigheid dat je in zo'n mooi land zit. Goed om te lezen dat het langzaam toch beter met je gaat. Hee, succes maar weer met de volgende week!
    Hilsen, Feya