Week 2, Rust…. - Reisverslag uit Davos, Zwitserland van Harry Oosterman - WaarBenJij.nu Week 2, Rust…. - Reisverslag uit Davos, Zwitserland van Harry Oosterman - WaarBenJij.nu

Week 2, Rust….

Door: Harry

Blijf op de hoogte en volg Harry

10 Augustus 2015 | Zwitserland, Davos

Week 2, Rust….

Rust en acclimatiseren, lijken deze week (zeker) de toverwoorden te zijn. Door de extra hoogte meters (Davos Clavadel 1700 nap) ten opzichte van Davos (1560 nap) heb ik veel tijd nodig om te wennen aan de hoogte. Dat heeft te maken met de rode bloedlichaampjes. Door de hoogte zit er minder zuurstof in de lucht. Rode bloedlichaampjes vervoeren de zuurstof door het lichaam. Om toch de zuurstof die er is optimaal door het lichaam te kunnen transporteren gaat het beenmerg (zorgt voor de productie van dat spul) meer rode bloedlichaampjes aanmaken. Tsja en dat heeft tijd nodig en kan best een aantal weken duren. Daar tel ik dan nog even bij op dat ik nou niet in optimale conditie (understatement) naar der Zauberberg ben gegaan en tel uit je winst. De eerste weken weet ik wat ik moet doen. Rust, veel rust nemen en voelen hoe mijn lijf langzaam went en tot rust komt. Alles voor een goed resultaat!

Maaaar gebeurt er dan helemaal nix hier? Blinder, jawis en wrachtig gebeurt er wal wat! Veel afspraken ook weer deze week. Het hoort erbij en hoe meer informatie en gegevens het behandelend team van me heeft, krijgt en verzameld hoe beter het is. Zo kunnen we met z’n allen hier een goed en opmaat gesneden programma optuigen. Dat is ook het grote voordeel van het NAD*. Alle lijntjes zijn kort, er is mega veel kennis en ik word enorm betrokken in het samenstellen van het programma. Uiteraard hebben de behandelaars het laatste woord. Kort gezegd als de behandelaars roepen “spring dan is mijn antwoord “hoe hoog”, zonder enige twijfel. Met de ervaring van eerder revalideren hier op hoogte weet ik dat dat het beste werkt.

Door het heen en weer gecross door de kliniek is me opgevallen dat het er in deze kliniek zorg wordt aangeboden die van een hoog niveau is. Overal zie je therapeuten en ander personeel lopen. Alles is goed en tot in detail verzorgt en nergens zie je rommel. “Onze” kliniek is tegen de Zürcher Höhenklinik aangebouwd. Het gebouw, interne naam “Haus Ducan”, waarin het NAD is gehuisvest is splinter nieuw (begin dit jaar geopend). Beslist een prima omgeving om te verblijven nu dat nodig is. Mooie kamers waarvan ik vermoed dat menig hotel er jaloers op is. Niet dat het hier vergeleken kan worden met een hotel, beslist niet. De kamers zijn allemaal op meerdere plaatsen uitgerust met alarmknoppen om behandelaars bij nood te waarschuwen en er zijn aansluitingen voor zuurstof in de muur. Dan zijn er nog de behandel- en gesprekskamers en de post van de verpleging op de gang. Alles aangelegd zonder overbodige opsmuk en als die er al is dan is het praktische opsmuk (een geschilderde baan op de muur in de gangen, of een geprint doek aan een muur in een gesprekskamer).

Misschien dat ik dan komende week ook al voorzichtig en onder begeleiding gebruik mag maken van de faciliteiten die er in de Zürcher Höhenklinik zijn qua sporten. Ik ben benieuwd want voorzichtigheid is momenteel toch ook het devies. Toch hoop ik komende week te bepalen waar en hoe er in deze eerste fase het beste progressie te boeken is. Misschien is dat wel rust…. daarna maar eens verder kijken en plannen maken om op voort te borduren.

*NAD = Nederlands Astmacentrum Davos

http://www.zuercher-rehazentren.ch/
http://www.merem.nl/davos/

  • 10 Augustus 2015 - 20:18

    Feya:

    Interessant om te lezen Harry. Ziet er mooi uit op de foto's! Hopelijk voel je je gauw wat beter...Groetjes uit Denemarken

  • 10 Augustus 2015 - 20:29

    Rinske:

    Ha se no al ien stanbeeld fan dy makke, Harry

  • 10 Augustus 2015 - 20:44

    Minke:

    Mooi dat je weer een verslag schrijft Harry, weten we hoe het met je gaat. Gauw weer opknappen want we hebben je gemist met de pinksterdagen.

  • 10 Augustus 2015 - 21:25

    Pieter:

    Harry,

    Fijn om je verslag te lezen, raar dat je hier niet bent, ik kan me niet een dinsdag of donderdag herinneren dat je niet op de zaak was....hier gaat alles goed, Sander heeft met zijn team gewonnen van Gerk met skutsjesilen dus je kunt je de sfeer wel voorstellen ;) we hebben flink geproduceerd de laatste weken, en verhuur gaat goed, weinig storingen...

    Succes daar!
    Pieter Kooi

  • 12 Augustus 2015 - 20:31

    Linda:

    He Harry,

    Je tweede verslag alweer, goed om iedereen zo op de hoogte te houden, je kunt het treffend verwoorden. Zo kunnen we allemaal een indruk krijgen wat je meemaakt en hoe het met je gaat. Heel veel sterkte toegewenst en hopelijk voel je snel verbetering. Hou je taai! Groetjes van ons allemaal.

  • 14 Augustus 2015 - 07:11

    Hendrik & Answanet:

    Hoi Harry
    We hoorden dat het nog niet zo super gaat daar in Zwitserland, Toch hopen we dat het snel de goede kant op gaat, en dat je een beetje kan gaan genieten van de prachtige omgeving.Heel veel sterkte Harry!!!
    Groeten Hendrik, Answanet, Wybren & Arjen

  • 14 Augustus 2015 - 10:50

    Japke,:

    Harry,

    Fijn dat we je kunnen volgen,op deze manier.,
    is net of je een beetje dichter bij ons bent.
    Hopelijk voel je gauw een beetje beter,ik wens jou veel sterkte toe.
    Groetje,s Japke.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Harry

Actief sinds 26 Juni 2009
Verslag gelezen: 389
Totaal aantal bezoekers 47156

Voorgaande reizen:

26 Juli 2015 - 17 Oktober 2015

Davos 2015

23 Juni 2009 - 16 November 2009

Back in Davos

Landen bezocht: