Jamie Oliver maar dan anders……. - Reisverslag uit Davos, Zwitserland van Harry Oosterman - WaarBenJij.nu Jamie Oliver maar dan anders……. - Reisverslag uit Davos, Zwitserland van Harry Oosterman - WaarBenJij.nu

Jamie Oliver maar dan anders…….

Door: Harry

Blijf op de hoogte en volg Harry

07 September 2015 | Zwitserland, Davos

Jamie Oliver maar dan anders…….

Eerst maar over het serieuze gebeuren. De pillaria en de overige acties die genomen zijn helpen gelukkig. De terugslag is teruggeslagen zal ik maar zeggen en het feit dat dat al zo snel gebeurt geeft me moed. Jammer genoeg betekend het wel dat de rem er op moest qua sporten. Immers veel medicatie slikken en niet naar mijn lichaam luisteren is niet verstandig. Even wat gas terug en de energie die er is goed verdelen. Nu wat meer om de terugslag op te vangen en te lijf te gaan en dan later weer wat meer energie opbranden om in conditie te blijven. Tis even de kop erbij houden maar als dat eenmaal in het systeem zit dan is dat ook maar weer geregeld :-)

De week was niet anders dan de ander en dus slaat de routine langzamerhand toe. Sporten, zwemmen, gvo’s, afspraken met de arts, die overigens extra om de dag polshoogte kwam nemen over of alles naar wens gaat qua opknappen van de terugslag. Daar moet je in Nederland eens om vragen bij een arts, “heb je om de dag uitgebreid de tijd om…..” Dat is hier trouwens met alle behandelaars het geval, iedereen heeft tijd. Wanneer er een vraag is dan kan die ala minute gesteld worden. Is er niet direct een antwoord dan wordt er gezocht of overleg gepleegd om een goed en duidelijk antwoord te vinden. Dat is vind ik ook de grote kracht van het Nederlands Astmacentrum Davos. Korte lijntjes en ontzettend veel kennis, en kennis is tenslotte (cliché) macht (in de goeie zin het woord).

Het was by the way niet allemaal joechei. Er zijn wat ontwikkelingen die de behandelaars aan het denken hebben gezet. En wel aan het denken dat ik me daar ernstige zorgen om ging maken. De uitslag van de laatste longdiffusieonderzoek (Diffusie is de spontane verplaatsing van gassen (zuurstof en koolzuurgas) tussen de longblaasjes en het bloed in de longhaarvaten) en de uitslagen van een aantal bloedtests waren dusdanig slecht dat er getwijfeld werd aan het gegeven of het verantwoord was om de behandeling op hoogte voort te zetten. Kort gezegd er is moest een risico analyse gemaakt worden over al of niet voortzetten van de behandeling. Na uitvoerig overleg met alle behandelaars incl. ome dokter in Nederland is besloten dan het risico aanvaardbaar is en dat ik gelukkig mijn termijn die is afgegeven door De Friesland kan volmaken. Poeh dat waren geen lekkere dagen, zoveel onzekerheid en het realiseren dat de situatie plat gezegd veel ernstiger is dan zowel de artsen als ikzelf had ingeschat. Maar goed het is een gegeven en nu we dit allemaal weten kunnen we het behandelplan goed en adequaat aanpassen!!

Mooi dat zaterdag de bus naar het dorp reed. Wel even naar beneden. Even wat anders dan de rust die er rond de kliniek heerst. Even drukte van verkeer ervaren. Jammer genoeg zat het weer niet mee, regen en laag hangende bewolking. Snel even wat boodschappen doen en afsluiten in het restaurant van de Coop.

De grootste sleur van eigenlijk alle dagen die ik nu hier ben is wel het eten. Dat is elke dag weer een straf, als je niet van lekker eten houd moet je hier beslist niet naar toe komen !! Het is werkelijk ongekend hoeveel aandacht en zorg er hier aan eten wordt besteed en het is verschrikkelijk lekker. En het uitzicht vanuit het restaurant, helemaal niets mis mee.

’s Ochtends krijg ik, beschouw het maar als luxe want dat betekend een uurtje langer slapen, mijn ontbijt op de kamer. En dan is het geen standaard ontbijt, nee (standaard kennen ze lijkt het qua eten hier niet) het ontbijt mag ik eenmaal per week voor elke dag afzonderlijk samenstellen (div. broodjes, melk, koffie, thee, beleg, yoghurt, een eitje keuze te over).

De overige maaltijden gebruik ik in het restaurant "Mira Munt" hier in de kliniek. Zwitsers zijn zo’n raar volkje nog niet, ze eten graag 2 x warm op een dag en ik moet zeggen dat ik dat beslist niet erg vind……… De bediening van het restaurant is uitermate vriendelijk en behulpzaam. Ze zijn, mits er tijd is, altijd in voor een praatje. Ook de koks die voor een keurig verzorgt bord eten zorgen zijn hartstikke vriendelijk, “wenn es nicht genug ist, kommen Sie dan bitte noch mal”….

’s Middags is er elke dag keuze uit drie menu’s, het standaard menu, het vegetarisch menu en het derde de “Tages Hit”. Is een samengesteld menu nix? Geen probleem dan is er de mogelijkheid om de menu’s te combineren om zo zelf een lekker menu samen te stellen. Elke dag dus kiezen uit 3 uitgebalanceerde menu’s die met veel verse ingrediënten en zorg zijn bereid.

’s Avonds is er ook een warme hap. Zeg maar gerust dat je dan dus nog een keer warm kunt eten. De keuze is dan wel wat beperkter maar nog altijd meer dan voldoende. Vaak is er pasta, diverse sauzen, vlees… Je kunt bij de saladebar zelf een salade samenstellen, kiezen voor bouillon of crème soep. Al of geen (of alleen) brood erbij of evt. een broodje. Wil je kaas? Geen probleem, wil je een stukje van deze of van alle vier of vijf een stukje? Fruit yoghurtje erbij? tis allemaal geen probleem.

Gelukkig maar dat dit zo goed is. Want elke dag maar afwachten of het eten smaakt is ook niets. Goed en lekker eten maakt het verblijf hier beslist gemakkelijker!!

• 07 September 2015 - 21:59

Pieter:

Harry

Harry mooi dat je ons zo op de hoogte houd hoe en wat er allemaal gebeurd.
    Wens je veel sterkte daar en de groetnis

• 07 September 2015 - 22:33

Wiemer:

Harry kop der foar jonge ,positief bliuwe ,mooie verslagjes ,wy hoopje dy gauw wer te sjen jonge ,en ot ut ieten sa lekker is mat ik der mar us hinne .groetsjes

• 07 September 2015 - 23:02

Liekele:

Moou om wot fon die te jerren Harry. :)
    De kop dervoor hoare!! sterkte en geniet fon et ieten. :)

• 08 September 2015 - 11:34

Japke.:

Hoe jij het verwoorden kan,
    ik proef haast de smaak van het eten.
    Wens jou veel sterkte, doeg, Japke.

• 08 September 2015 - 17:50

Elly V.d. Meulen:

Hoi Harry,

ik hoorde van ús mem dat je een verslag bij houdt op waarbenjij.nu.
    Mooi om zo wat van je te lezen vanuit dat verre Davos.
    Heel veel sterkte met alles en groeten uit Drenthe,
    Elly

• 08 September 2015 - 18:01

Popke:

Super dochst us op de hichte hast fan olles. Hoopje dost snel sprongen makkest sa dochst wer ien de Rottefolle komme kinst. Ost de recepten fan de koks meinimst don kinst wol n kear foar de 35+ koakje

• 08 September 2015 - 22:14

Jelle:

Sukses Harry nog efkes trochbikkelje do kist it jonge tot snel!