Weer in Davos - Reisverslag uit Davos, Zwitserland van Harry Oosterman - WaarBenJij.nu Weer in Davos - Reisverslag uit Davos, Zwitserland van Harry Oosterman - WaarBenJij.nu

Weer in Davos

Door: Harry

Blijf op de hoogte en volg Harry

02 Augustus 2015 | Zwitserland, Davos

Weer in Davos

Vorige week stond ik (weer) op Schiphol en niet voor een vakantie. Nee nix aan als je de reden daarvoor weet. Klaar voor een revalidatie in het Nederlands Astmacentrum Davos. Het was tijd om mezelf rust te gunnen en vooral meer lucht. En om meer lucht te vinden moest ik nu eenmaal door de lucht. In Nederland was het klaar. Alles koste moeite zelfs de meest kleine dingen kosten ontzettend veel energie. Steeds minder lucht en maar niet door de negatieve spiraal heen kunnen breken. Steeds meer dope erin gooien om op de been te blijven. Nee het was echt klaar er moest iets gebeuren, ik moest iets doen of ik het nu leuk zou vinden of niet. Na een kort overleg met de behandelaars in het umcg waren we het erover eens en is de aanvraag voor opname in Davos was de deur uit gegaan. Gelukkig werd de machtiging, na een kleine hapering, vlot door de verzekeraar goedgekeurd, iets wat tegenwoordig helemaal niet meer zo logisch is.

Als eersten konden we aan boord van het kleine maar fijne lijntoestel van Swiss Air. Zitplaats bij het raam, prima, en net als de vorige keer zuurstof aanwezig om het allemaal wat makkelijker te maken. Gelukkig kwam het niet als een verrassing, ik had er rekening meer gehouden. Om ca 15.00 was de take of en zaten we in de lucht op weg naar Kloten Airport. Na de vlucht die overigens prima ging was het nog 2 uurtjes in de bus, ook met extra O2, naar de nieuwe kliniek van het NAD. De reis was al met al vermoeiend en is was dan ook blij dat we rond een uur of acht “te plak” waren. Na een bezoek van de arts voor de eerste controles was het dan eindelijk tijd voor de rust…..

De eerste week was een week met afspraken en intakes. Niet vervelend en vooral nuttig om de behandelaars hier een goed inzicht te laten krijgen in de situatie en de status van mijn gezondheid. Nu maar hopen dat ze uit de bak informatie die over hen is uitgestort wegwijs kunnen worden  Lastig is dat ik nu de hele dag aan de lijn lig. Op de kamer heb ik een vaste O2 aansluiting die ik moet gebruiken. Ben ik onderweg in de kliniek dan moet ik een O2-tank mee zeulen. Zoals ik al zei lastig maar helaas maar al te nodig, zeker omdat de nieuwe kliniek nog weer hoger ligt dan de “oude” (1700 meter boven nap). Omdat ik geen inspanning mag leveren moet ik me op een booster, zeg maar een scootmobieltje, van a naar b verplaatsen. Gelukkig is ook dat niet nieuw en valt me dat niet rauw op het dak. Voor het overige was het vooral een week van uitrusten, veel uitrusten. Ik voel nu pas hoe moe ik eigenlijk ben en hoe weinig energie er nog in het lichaam zit. Dat zal het eerst worden waar ik moet en wil werken.

Zaterdag hadden we een klein nationaal Zwitsers feestje. 1 augustus, Bundesfeier. De Zwitsers vieren dan het ontstaan van Zwitserland (1291). In het restaurant in de kliniek is het bescheiden gevierd met, toespraken, brat- en cervelatwurst van de grill met salade en brood, vlagjes en volkszang in klederdracht. Vuurwerk hoor er normaliter ook bij. Helaas werkte het weer niet mee en hing de bewolking te laag en werd dit geschrapt.

Komende week afspraken met behandelaars over het plan wat op gesteld gaat worden. Ik verwacht meer duidelijkheid te krijgen over de te volgen strategie. Ik heb zelf behoorlijk input geleverd en hoop dat delen geïntegreerd kunnen worden in het plan. Al met al is het veel herkenning op een nieuw plek. Ik kan (nog) niet zeggen dat ik er zin in heb, maar ben gemotiveerd, reken maar, tot op het bot!!

  • 03 Augustus 2015 - 13:46

    Anton En Elzien:

    Hey Harrie
    We hopen dat je snel weer opknapt, zodat we je weer bij het voetballen zien.
    Succes jongen.
    Gelukkig maak je mooie verslagen om te lezen
    Groeten van ons allen

  • 03 Augustus 2015 - 19:08

    Yvonne:

    Beste Harrie,

    Sterkte met je opname. Hopelijk voel je je snel wat beter.
    Ik blijf je volgen

    Groetnis ut Fryslan

    Yvonne


  • 03 Augustus 2015 - 19:13

    Otto Blok:

    Sterkte Harry we volgen je wel

  • 03 Augustus 2015 - 19:21

    Harma:

    Hé kanjer,

    Balen zeg dat je weer moet bijtanken in Davos, maar als dat het beste is....
    Heel veel succes met het programma en snel weer aansterken!
    Geniet zodra het weer mogelijk is van de mooie omgeving en leuk dat je ons zo op de hoogte houdt.

    Hou je taai!

    Roelf Geert, Harma
    Manon en Jarno Venema


  • 03 Augustus 2015 - 19:50

    Hindrik:

    Succes Harry

  • 03 Augustus 2015 - 20:41

    Rinske:

    Groetnis en we halde kontakt Rinske

  • 03 Augustus 2015 - 21:15

    Klaas :

    Heee
    We folgje dy kerel

    Gr ut mariënberg

  • 03 Augustus 2015 - 21:20

    Klaas Pool:

    harry heel veel sterkte en maar lekker op knappen.

    groeten uit limburg

  • 03 Augustus 2015 - 22:20

    Sytske En Jan Albert:

    Hoi Harry,

    Mooi stukje broeder. De reden is natuurlijk minder. Maar ik ben blij dat je deze kans weer krijgt en benut.
    Zet um op. Sterkte en hopelijk een ook een boel lol!
    Groeten Sytske en Jan Albert

  • 03 Augustus 2015 - 22:26

    Leen P.:

    dat is mooi kloten,
    ga ervan uit dat de behandelaars deskundig genoeg zijn om jou er weer bovenop te helpen.

    sterkte
    groet
    uit Julianadorp
    leen en marijt

  • 03 Augustus 2015 - 22:29

    Margriet:

    Harry bikkel! Zet hem op! Hopelijk hebben ze snel een goed programma voor je!
    Margriet

  • 03 Augustus 2015 - 23:54

    Tine:

    Bedankt voor je mooie verslag Harrie, fijn om op de hoogte te zijn. Rust goed uit, take your time. Liefs, Tine

  • 04 Augustus 2015 - 11:14

    Peter Pool:

    He Harry,

    Sterkte maat, we halde contact!
    Hast dr wer n mooi ferslach fan makke.

  • 04 Augustus 2015 - 12:59

    Jellie:

    Hey Harry,

    Wat vervelend dat je weer richting Davos moest gaan. Helaas was het erg nodig en wij wensen je dan ook veel rust en een goede behandeling toe. We hopen dat je snel weer wat opknapt.
    Popke, Jellie, Marrit en Niels

  • 04 Augustus 2015 - 17:44

    Wopke En Griet Veenstra.:

    Hoi Harry wy winskje die in soad sterkte ta der in Davos.
    We hoopje dat de behandeling oanslaan mei en dast mei mear LOFT wer thus komme meist.

    Mei freonlike groetnis,

    Wopke en Griet.

  • 04 Augustus 2015 - 21:50

    Mariska :

    Zet m op daar, doel heiligt de middelen! Even door bikkelen dus maar

  • 04 Augustus 2015 - 23:41

    Geart En Sytske:

    Hoi Harry,
    Wat ferfelend dast dêr wer bist mei dizze reden. Moast alle silen mar by sette om sa folle mooglik lucht te fangen lêse we wol. Kop der foar. Sukses en sterkte!
    Geart en Sytske

  • 05 Augustus 2015 - 11:45

    Merel:

    Sterkte Harry! Wy tinke oan dei! Groetnis út Drachten

  • 06 Augustus 2015 - 11:26

    Annie:

    hallo harry,
    sterkte harry, eerst door de zure appel heenbijten en hopelijk krijg je je conditie snel weer op peil en kun je daarna ook een beetje genieten. heel veel succes !!!

  • 07 Augustus 2015 - 15:51

    Daniel De Jager:

    Hoi Harry,

    een prutte sterkte en succes dere !!!

    Mooi verslag, ik hald ut yn de gaten ;)

    Groet Daniel

  • 08 Augustus 2015 - 21:31

    Libbe:

    Succes Harry!
    We libje fan afstand mei!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Harry

Actief sinds 26 Juni 2009
Verslag gelezen: 555
Totaal aantal bezoekers 47048

Voorgaande reizen:

26 Juli 2015 - 17 Oktober 2015

Davos 2015

23 Juni 2009 - 16 November 2009

Back in Davos

Landen bezocht: